20.10.2015

Hvorfor klarer vi ikke å skattlegge Google og Facebook?

Man regner med at Google og Facebook kommer til å tjene 3,7 milliarder annonsekroner i Norge i år. Likevel betaler de nesten ikke skatt her til lands. En reklamefyr, en jurist, en ire og en aktivist hjelper oss å forstå hvorfor.
Listen to "Tax Justice" on Spreaker.

For å forstå hvordan Google og Facebook klarer å tjene så mye penger, fikk vi Joakim Sand, annonsesjef i RED Media Consulting, til å forklare hvordan annonsene før YouTube-videoen du vil se dukker opp. Han forteller om en verden der vår personlige informasjon (som vi har gitt, mer eller mindre bevisst, til mediegigantene) blir handelsvarer og en del av budrunder som starter og slutter på millisekunder.

Double Irish og Dutch Sandwich

For en god innføring i hva disse velkjente(!) og vanlige(!) forretningsbegrepene går ut på, snakka vi med Sorley McCaughey, sjefen for politisk påverkningsarbeid i bistands- og utviklingsorganisasjonen Christian Aid i Irland. Irske datterselskap kan brukes til litt av hvert, og er en sentral del av de fleste multinasjonale konserns skatteplanlegging.

Hva er egentlig et konsern?

Linn Anker-Sørensen, doktorgradsstipendiat ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo, forteller at det ikke eksisterer et enhetlig globalt konsernbegrep. I tillegg differensieres det ikke mellom små familiekonsern og multinasjonale konsern i lovverket. Både de små og store konsernstrukturene hviler på alminnelige selskapsrettslige prinsipper, som leder til at et konsern anses som en sammenslutning av flere enkeltstående selskaper. En manglende forståelse av et konsern som en økonomisk enhet, tidvis bestående av et mangfold ulike organisasjonsformer, kan lede til at skatteunndragelser blir vanskeligere å oppdage.