Tax Justice Network - Norge deltok på Finanskomitéens høring i Stortinget den 5.november, sammen med fire andre organisasjoner. Les vårt høringsinnspill om land-for-land-rapportering og FATCA under.
Først vil jeg takke for muligheten til å komme hit og kommentere på land-for-land. Land-for-land kan sette en ny global standard for åpenhet i selskaper
De siste årene har vi sett en global bevegelse for større åpenhet. I OECDs ministermøte i vår, hvor Norge hadde formannskapet, G8-møtet i i Scotland, Når G20 møttes i St. Petersburg i September var skatteunndragelse på toppen av agendaen.
OECD sin rapport og aksjonsplan (BEPS) om kunstig overskuddsflytting, bestilt av G20, her blir det nettopp skrevet at det er at selskap viser økonomiske nøkkeltall brutt ned på land.
Skatteparadisene er i praksis globale fluktbiler for kriminalitet, korrupsjon og skatteunndragelse. Skatteunndragelser utgjør ca 70% av all ulovlig kapitalflukt i fattige land. Og 50% av all handel går gjennom skatteparadis. Derfor blir det helt feil å utelate skatteunndragelser som en del av formålet til den norske LLR-loven.
Formålet med LLR slik det står nå, er i hovedsak å motvirke korrupsjon. Men hvis vi legger dette til grunn blir det allikevel feil å utelate skatteparadisene. Verdensbankens "Grand Corruption Database", viser 150 store korrupsjonssaker de siste 30 årene. I 3 av 4 tilfeller ble korrupsjonbetalinger utbetalt i et annet land enn der den korrupte bodde. I svært mange tilfeller ble selskaper i skatteparadis brukt.
Vi støtter at Norge innfører LLR, men den må gjelde for alle land, også skatteparadis, og formålet må utvides til å gjelde skatteunndragelser. Det geniale med LLR: low hanging fruit – vil skape åpenhet i selskap uten å måtte gå den lengre veien for å endre lovgivning i skatteparadisene. For det er av selskapene vi krever dette.
Til nå har vi omtalt LLR som vil sikre større åpenhet og synliggjøre størrelsen på problemet med skatteunndragelser. Men åpenheten i seg selv vil ikke endre muligheten til å gjemme unna penger. Myndighetenes har ansvar å innføre lovgivning som kan aktivt hindre skatteunndragelse.
Her kommer automatisk informasjonsutveksling inn. Vi har i mange år utvekslet skatterelatert info mellom nordisk land. Men utenfor Norden har man måtte brukt store ressurser på å spørre om slik informasjon fra sak til sak.
Norge har nylig inngått avtale med USA om autoinfo, den såkalte FATCA. Med FATCA må banker gjøre en mye grundigere sjekk for å stadfeste egentlige eiere bak en bankkonto. Dette er viktig, for klarer man ikke å knytte pengene til personer eller selskaper, har man ingen informasjon å utveksle. Det norske forslaget innebærer å utvide denne kundesjekken til alle kunder, ikke bare amerikanere. Dermed baner FATCA vei for global utveksling av informasjon.
Men å finne egentlige eiere er ikke lett. Oslo Børs, Økokrim, SSB, Skatteetaten bruker selv store ressurser på å finne ut av dette i dag. Og her kommer LLR inn igjen. For den vil vise hele selskapets struktur – inkludert de svært mange som er i skatteparadis – og eierforholdene mellom dem. Dermed blir LLR et viktig verktøy for å koble penger til personer og selskap.
Men vi må vite at FATCA først og fremst er et verktøy for USA for å få informasjon om amerikanske statsborgere som har penger i norske finansinstitusjoner. Avtalen skal i praksis gå begge veier, men USA har flere delstater som har utstrakt hemmelighold og er selv blant verdens største skatteparadiser. I USAs nest minste delstat Delaware, er et av de få stedene i verden der man kan opprette et selskap og konto uten å vise fram noen form for legitimasjon.
Vi ber om at Finanskomiteen ytrer større ambisjoner på feltet automatisk informasjonsutveksling. At større innsats blir lagt inn i dette i dag, og at FATCA, det globale pilotprosjektet om autoinfo som Norge har forpliktet seg til, og EU sitt sparedirektiv, blir sett i sammenheng.
Med vennlig hilsen
Sigrid Klæboe Jacobsen
Daglig leder Tax Justice Network - Norge