Utraderer etablerte medier i annonsemarkedet
Ifølge anslag som har blitt utarbeidet på vegne av Aftenposten, har Facebook inntekter i Norge for mellom 1,3 og 2 milliarder kroner i året. Til tross for dette, betalte de bare rundt en halv million i skatt for fjoråret.
Tax Justice Network – Norges Sigrid Klæboe Jacobsen uttaler at Aftenpostens regnestykke er det beste bildet man får i dag:
– Dette regnestykket virker veldig rimelig. Det er så bra anslagene kan bli når vi ikke vet mer. Vi jobber blant annet for at disse tallene skal være offentlige. I dag vet vi ikke hva de digitale gigantene som opererer i Norge tjener, sier Klæboe Jacobsen.
Hun mener den største konsekvensen av at Facebook og andre multinasjonale aktører ikke betaler mer skatt til Norge, er at de ikke konkurrerer på lik linje med norske selskap.
– Vi ser en situasjon der store multinasjonale aktører er på vei til å utradere den etablerte mediebransjen i Norge, sier Klæboe Jacobsen.
I følge Aftenposten ville Facebooks skatteregning vært mer enn 700 ganger så høy, dersom de hadde skattet på vanlig måte av det anslåtte overskuddet i Norge.
Fakta om Facebook i Norge, hentet fra Aftenposten:
Facebook Norway AS leverte nylig sitt aller første årsregnskap. Men dette selskapet får sine inntekter fra andre deler av det gigantiske konsernet, ikke direkte fra annonsørene.
Facebook Norway AS oppgir at det «leverer salgsstøtte og markedsføringstjenester til andre selskaper i konsernet», Selskapet hadde fire ansatte ved årsskiftet og betalte 468.586 kroner i selskapsskatt.
Facebook Norway AS 2015-2016
Inntekter 13.141.698
Driftsresultat 109.268
Resultat før skatt 108.798
Beregnet skatt 468.586
I norske kroner. Gjelder perioden 19.10.2015 til 31.12.2016
Aftenpostens anslag på inntekter fra det norske annonsemarkedet er på 1,3 til 2 milliarder. Årsaken til at ikke Facebook Norway AS registrerer større inntekter er at «når du kjøper Facebook-annonser, skjer kjøpet gjennom vårt europeiske hovedkvarter i Dublin», ifølge Facebook.