Et skatteetisk Oljefond

Her er våre anbefalinger til Finanskomiteen på hvordan Oljefondet kan bevege seg i en skatteetisk retning.
Høringsinnspill fra Tax Justice Network – Norge. Gjelder Meld St 21 (2014-2015) Forvaltningen av Statens pensjonsfond 2014. Lagt frem for Finanskomiteen på Stortinget den 4. mai 2015
En stadig større del av investeringer i verden går gjennom land med lite innsyn. Danmark har hatt en femdobling av investeringer til skatteparadis på ti år, og Norge en tredobling fra 2005-2010. I følge Dagens Næringsliv har Oljefondet plassert 145 milliarder i skatteparadis.
UNCTAD (FNs organ for handel, investering og utvikling) viser i ny rapport at investeringer som kommer til utviklingsland fra skatteparadis, legger igjen mindre skattepenger enn andre investeringer.
Statens pensjonsfond er forpliktet til å gjøre investeringer som gir en bærekraftig utvikling, og som fører til velfungerende, legitime og effektive markeder. På tross av stor internasjonal oppmerksomhet om behovet for at også enkeltland setter i verk tiltak mot skatteunndragelser, har NBIM ikke fulgt opp.
Vi har følgende fire anbefalinger for hvordan Oljefondet kan møte utfordringene med skatteparadis og utvikle seg i skatteetisk retning:
1. Forventningsdokument til skatt og åpenhet
Oljefondet må etablere klare retningslinjer og forventninger på hvordan de skal opptre i det skatteetiske landskapet.
Norges Bank begynte i 2011 arbeidet med et forventningsdokument til selskapene de investerer i der skatt og åpenhet var tema. I kladden heter det blant annet: «Norges Bank forventer at alle selskaper og markedsaktører betaler skatt i tråd med intensjonene i skattelovene i det land de opererer i». Og «Norges Bank forventer at selskaper er børsregistrert i land som har forpliktet seg til å jobbe for mer åpenhet i markedet».
Innholdet i dokumentet er en god start, men må ferdigstilles og tas aktivt i bruk i Norges Banks utøvelse av aktivt eierskap.
2. Beredskapsplan ved skatteunndragelser
Avsløringer om selskaper som er involvert i skattetriksing bør trigge iverksettelsen av en beredskapsplan for hvordan Oljefondet skal håndtere dette.
Beredskapsplanen kan for eksempel inneholde følgende elementer i:
a. Be selskapet om informasjon om forholdene. Hvis selskapet trenerer, eller informasjonen ikke er av tilstrekkelig kvalitet, kan det danne grunnlag for utkastelse fra fondets portefølje.
b. Etikkrådet vurderer selskapet for mulige brudd på menneskerettigheter og etiske prinsipper. (Etikkrådet har uttalt at skatteunndragelse anses som «særlige brudd på etiske normer»)
c. Gjennomføre politiske høringer ved særs alvorlige og/eller gjentagende skatteavsløringer
Eksempel på selskap som ville «trigget» beredskapsplanen: Oljefondet eier 4,38 prosent av Credit Suisse. Banken har erkjent seg skyldig i å ha bidratt til grov skatteunndragelse og akseptert en bot på 2,6 milliarder dollar. Oljefondet har mer enn tredoblet investeringene mens etterforskningen av Credit Suisse har pågått.
3. Ingen datterselskap i lukkede skatteparadis
Oljefondet bør kun opprette datterselskap i land som har reell åpenhet.
NBIM sier at det ved eiendomsinvesteringer kan være behov for å opprette selskaper i land med lav skatt, og har derfor etablert datterselskaper i Luxembourg og Delaware. NBIM påpeker at lav skatt ikke er det samme som manglende transparens.
Manglende transparens er imidlertid noe som kjennetegner nettopp Luxembourg og Delaware. Det blir ofte vist til at Norge har informasjonsutvekslingsavtaler med Luxembourg og USA, men skattemyndighetene og Økokrim har likevel vist til store problemer med å få svar på henvendelser til landene.
Reell åpenhet bør derfor måles i responstid ved norske myndigheters henvendelser til skatteparadisene for informasjon, og kvaliteten på informasjonen som mottas. Land som ikke innfrir kravene, kan ikke Oljefondet opprette datterselskap i. Listen over godkjente land bør oppdateres årlig.
4. Årlig evaluering i Oljefondsmeldingen av skatteetisk praksis
Oljefondsmeldingen bør vært år innehold en evaluering av Oljefondets skatteetiske praksis.
Denne evalueringen bør inneholde:
- Oppfyllelse av forventninger som angitt i Forventningsdokumentet til skatt og åpenhet
- Resultat av iverksettelser av Beredskapsplanen ved skatteunndragelser
- Skatteetisk begrunnelse for alle opprettelser av datterselskap
- Omdømmerisiko ved investeringer i skatteparadis
- Investorrisiko ved investeringer i skatteparadis, inkludert den risiko slike investeringer medfører i forhold til selskapers økte muligheter for å skjule tap.
Utenriks- og forsvarskomiteen anerkjenner at kapitalflukt og skatteunndragelser er en trussel mot menneskerettighetene og forventer at den norske staten bruker sin eiermakt til å sikre ivaretakelse av menneskerettighetene. (Innst. 226 S). Flertallet ber regjeringen ved neste fremlegg av Oljefondsmeldingen foreta en grundig gjennomgang av fondets strategi for å følge menneskerettighetene. En slik gjennomgang harmonerer med vårt forslag om evaluering av skatteetisk praksis.
Takk for oppmerksomheten,
Sigrid Klæboe Jacobsen, daglig leder
Les mer
Too big to handle - Hvorfor får ikke politikerne på plass skatteetiske retningslinjer i Oljefondet, selv etter gjentatte skatteparadis-skandaler? (taxjustice.no, 24. mars 2015)
Tesco og Oljefondet: Regnskapsjuks, skatteparadiser, slavehandel. Oljefondet er største aksjonær i butikkjeden Tesco, som har kollapset på børsen og nå etterforskes av politiet. (DN 20. februar 2015)
Foto: Stortinget/Terje Heiestad