Selskapsskatt
Overskuddsflytting i multinasjonale selskaper

Multinasjonale selskaper kan i dag lovlig flytte overskudd til andre land og dermed unngå mye av selskapsskatten i landene der de har sin virksomhet. Det pågår både nasjonale og internasjonale prosesser som søker å finne løsninger på problemet. Her finner du litteratur om både omfang og mulige løsninger, rettet mot digitale selskaper eller mer allmenne løsninger som enhetlig skattelegging.

Internprising, profitt- og gjeldsflytting.
Ved å manipulere prisene og selskapsinterne transaksjoner kan flernasjonale selskaper flytte overskudd fra høyskatteland til lavskatteland, og dermed redusere sin skatteregning. Her har det skjedd en rekke regelendringer i senere år, bl.a. gjennom OECDs BEPS-prosjekt, men det er fremdeles et omfattende problem.

Det er betydelig behov for fortsatt forskning på dette området – på hvordan selskaper flytter kostnader, inntekter og gjeld, og på hvorvidt innførte tiltak har noen effekt

Hvor mye penger er det snakk om? Forskere estimerer at multinasjonale selskaper flytter om lag 40 % av utenlandsoverskuddet sitt, og at dette utgjør om lag $500 milliarder i tapte skatteinntekter årlig:

Litteratur om overskuddsflytting i Norge:

Enhetlig skattlegging (Unitary Taxation) & CCCTB
Det rådende internasjonale paradigmet for å fordele selskapers skatteplikt mellom land, baserer seg på OECDs ‘arms length principle’, hvor datterselskaper i samme konsern i ulike land behandles skattemessig som separate juridiske enheter som handler med hverandre som om de var frittstående selskaper.

Et radikalt alternativ til denne tilnærmingen er såkalt enhetlig skattlegging. Denne tilnærmingen, som blant annet har blitt fremmet av Tax Justice Network, ser på alle datterselskapene som ett internasjonalt selskap, for så å fordele den totale profitten mellom ulike lands skattebaser etter en fordelingsnøkkel.

EU har foreslått en versjon av dette innad i EU, og både IMF, Verdensbanken og OECD har åpnet for å diskutere varianter av en slik «formelbasert fordeling av skatterett».

EUs Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB) kan sees på som et skritt i retning av en enhetlig skattebase for EU-området, som på sikt kan benyttes til enhetlig skattlegging av selskaper.

Skattelegging av den digitale økonomien
Selskaper som Google, Facebook, Uber og AirBNB har fått mye oppmerksomhet for å betale svært lite skatt i mange av landene de operere i, og i stedet lovlig flytte overskuddet sitt til skatteparadis- nærmest ikke legge igjen noen skattekroner i de fleste land. Dette skyldes at som digitale selskaper er de bedre i stand til å drive med skatteplanlegging enn andre typer selskaper.

Hvordan skal vi skattlegge digitale selskaper i fremtiden? Trengs det mindre endringer eller helt nye tilnærminger? Eventuelle reformer på dette området vil også støte på store interessemotsetninger, særlig motstand fra USA som er hjem til de fleste av de store tech-selskapene.

  • OECD kom i oktober 2019 med siste versjon av sitt forslag til nye skattereglar. Dei 135 landa i OECDs inclusive Framework skal bli enige om dette forslag innen januar 2020.
  • EUs forslag om en «Digital Services Tax» ble av Tyskland og Frankrike trukket tilbake i desember 2018.
  • I mars 2019 kom IMF med sin egen vurdering av de ulike reformforslagene.
Emnebank

Forskningsspørsmål på skatt og åpenhet

I emnebanken vår kan du finne ideer til aktuelle problemstillinger om skatterettferd og finansiell åpenhet, samt tips til relevant litteratur.
Les mer